University of Liege | Version française
Academic year 2014-2015Value date : 1/10/2014
Version 2013-2014
ENVT0846-2  Introduction to Sustainable Development

Duration :  18h Th, 6h Pr
Number of credits :  
Master in Population and Development studies, Research Focus, 1st year3
Master in Population and Development Studies, Professional Focus in Contemporary China , 1st year3
Master in Population and Development Studies, Professional Focus in North-South Cooperation , 1st year3
Master en sciences et gestion de l'environnement, à finalité spécialisée en développement durable, 1st year2
Master en sciences et gestion de l'environnement, à finalité spécialisée en procédé biologique de valorisation des effluents, 1st year2
Master en sciences et gestion de l'environnement, à finalité spécialisée en énergies renouvelables, 1st year2
Master en sciences et gestion de l'environnement, à finalité spécialisée en intervention technique, 1st year2
Master en sciences et gestion de l'environnement, à finalité spécialisée pays en développement, 1st year2
Master en sciences et gestion de l'environnement, à finalité spécialisée en gestion intégrée des ressources en eau, 1st year2
Master en sciences et gestion de l'environnement, à finalité spécialisée en interfaces sociétés-environnements, 1st year2
Master en sciences et gestion de l'environnement, à finalité spécialisée en surveillance de l'environnement, 1st year2
Master en sciences et gestion de l'environnement, à finalité spécialisée en procédés biologiques de valorisation des déchets, 1st year2
Lecturer :  Pierre M. Stassart
Language(s) of instruction :  
French language
Organisation and examination :  
Teaching in the first semester, review in January
Course contents :  
This course introduces to sustaibale development in four stages : 1. Major challenges : - climate change - biodoversity - food 2. the concept of development and the way to sustainable development : conceptual and historical aspects 3. three dilemmas of sustainability : - prevention / precaution - non renewable resources : preserve or substitute - equity and growth 4. Theory and practices of the transition.
Learning outcomes of the course :  
Toi understand th concept of sustainability, its ambiguities, its dilemmas and to explore an intervention method towards sustainable development. Sudent will bne able : - to sketch the historical stances of the concept - to define sustainable development regarding to othe theories - to define the main concepts included in sustainability (precaution, participation, solidarity, and so on) - to critically examine biodiversity, climate change and food - to explain theoretically and practically the theory of transition
Prerequisites and co-requisites/ Recommended optional programme components :  
No pre required
Planned learning activities and teaching methods :  
Six half days of presentation by the teachers
Mode of delivery (face-to-face ; distance-learning) :  
detailed lectures
Recommended or required readings :  
pwpt & Syllabus
Assessment methods and criteria :  
Written examination
Work placement(s) :  
Organizational remarks :  
Active participation is required
Contacts :  
Pierre Stassart Campus Arlon tel : 063 230 816 mail : p.stassart@ulg.ac.be



Home

Bachelors, masters, advanced master et AESS

Lifelong Learning Education

Doctorat (Ph.D.)

Search by teacher

Search by course code and title

Students and Studies Administration - Academic Affairs - Contact : Monique Marcourt, General Director for Education and Training - Developed by SEGI