2023-2024 / HAAR0121-2

Seminar on the history of art and archeology of Greco-Roman antiquity

Duration

30h SEM, 5d FT Tr. Pr.

Number of credits

 Master in history of art and archaeology : archeometrics (120 ECTS)5 crédits 
 Master in history of art and archaeology : general (120 ECTS)5 crédits 
 Master in history of art and archaeology : musicology (120 ECTS)5 crédits 
 Master in history of art and archaeology : general (60 ECTS)5 crédits 
 Master in history of art and archaeology : musicology (60 ECTS)5 crédits 

Lecturer

Thomas Morard

Language(s) of instruction

French language

Organisation and examination

Teaching in the second semester

Schedule

Schedule online

Units courses prerequisite and corequisite

Prerequisite or corequisite units are presented within each program

Learning unit contents

« Les grands sculpteurs de l'Antiquité. Ekphraseis et témoignages archéologiques »

Learning outcomes of the learning unit

Le séminaire de MASTER (HAAR0121-2) nécessite une participation active de l'ensemble des étudiants inscrits : ils devront présenter un exposé structuré sur un dossier précis ; ils seront également invités à critiquer les autres exposés présentés.
Sans négliger l'exercice du sens critique, les objectifs d'apprentissage de ce séminaire de MASTER sont ceux de la recherche : mise au point d'un discours synthétique et sa présentation orale - avec diaporama à l'appui - au bénéfice des connaissances fondamentales et méthodologiques acquises durant les trois années de baccalauréat.

Prerequisite knowledge and skills

None - bearing in mind that the History of Art and Archaeology of Greek-Roman Antiquity is only one element of the indissociable whole of the Sciences of Antiquity (history, philology and the history of religion).

Planned learning activities and teaching methods

For MASTERS students, other than the good habits developed during the years of the Baccalaureat (regular presence in class, analytical work and verification in the library), it is necessary to take a critical approach to the material presented in class. This involves prior preparation of the issues being studied in order to be able to contribute to the discussion and exchange information which has been collated. In some cases, students should also produce regular research and present it to the class.

Après une présentation générale de la matière sous enquête (« Les grands architectes de l'Antiquité. Ekphraseis et témoignages archéologiques » pour l'année académique 2022-2023), les étudiants inscrits à ce séminaire de MASTER devront soumettre à la critique de l'assemblée un exposé structuré sur un dossier extrait d'une liste distribuée lors de la première séance dudit séminaire. Par la mise en évidence de telle ou telle ekphrasis, d'un site ou d'un monument particulier, la thématique envisagée dans le cadre de séminaire permet de satisfaire aussi bien les « historiens de l'art » que les « archéologues ». L'organigramme sera adapté au nombre d'étudiants inscrits - selon le modèle suivant : 2 séances de présentation par l'enseignant titulaire + 8 séances d'exposés (2 étudiants par séance / 45 minutes de discours par étudiant + 30 minutes de discussions critiques par exposé).Un dossier de deux à trois pages - sur la base d'un modèle commun - sera produit par l'étudiant orateur et distribué à l'assemblée avant chacune des interventions. Les 30 minutes de discussions critiques seront animées par un(e) étudiant(e) rapporteur(trice) désigné(e). At this level of study, it is indispensable to produce, either individually or in groups, a blibliographical and iconographical database.

Mode of delivery (face to face, distance learning, hybrid learning)

Face-to-face course


Additional information:

Lectures (illustrated by slides) for which students' active participation will be increasingly required (presentations and critical discussion)

Recommended or required readings

Selon la liste livrée au fil du cours et en particulier :

*Rainer VOLLKOMMER (éd.), Künstlerlexikon der Antike (2 vol.), München-Leipzig 2001-2004 (réédité en un seulvolume en 2007).

*Johannes OVERBECK, Die Antiken Schriftquellen zurGeschichte der Bildenden Künste bei den Griechen, Leipzig 1868 / récemment réédité sous le titre Der neueOverbeck. Die antiken Schriftquellen zu den bildendenKünsten der Griechen, Berlin 2015 (5 vol.).

*Marion MÜLLER-DUFEU, La sculpture grecque : sources littéraires et épigraphiques, Paris 2002

*Peter C. BOL (dir.), Die Geschichte der antikenBildhauerkunst (5 vol.), Mainz am Rhein 2002-2019 :

  • Die Geschichte der antiken Bildhauerkunst I (2002) :Frühgriechische Plastik.
  • Die Geschichte der antiken Bildhauerkunst II (2004) : Klassische Plastik (2 vol.).
  • Die Geschichte der antiken Bildhauerkunst III (2007) : Hellenistische Plastik.
  • Die Geschichte der antiken Bildhauerkunst IV (2010) : Die Plastik der römischen Kaiserzeit bis zum Tode Kaiser Hadrians.
  • Die Geschichte der antiken Bildhauerkunst V (2019) : Plastik der römischen Kaiserzeit vom Regierungsantritt des Antoninus Pius bis zum Ende der Antike.
*Werner FUCHS, Die Skulptur der Griechen, München19833 [1969].

*Bernard HOLTZMANN, La Sculpture grecque. Une introduction, Paris 2010.

*Claude ROLLEY, La sculpture grecque 1. Des origines au milieu du Ve siècle ; 2. La période classique, Paris 1994-1999.

*François QUEYREL, La sculpture hellénistique 1. Formes, thèmes et fonctions ; 2. Royaumes et cités, Paris 2016-2020.

*John BOARDMAN, Greek Sculpture. The Archaïc Period. A Handbook, London 1978 / traduction française : La sculpture grecque archaïque, Paris 1994.??*John BOARDMAN, Greek Sculpture. The Classical Period. A Handbook, London 1985 / traduction française : La sculpture grecque classique, Paris 1995.

*John BOARDMAN, Greek Sculpture. The Late Classical Period and Sculpture in Colonies and Overseas. A Handbook, London 1995 / traduction française : La sculpture grecque du second classicisme, Paris 1998.

*R.R.R. SMITH, Hellenistic Sculpture. A Handbook, London 1991 / traduction française : La sculpture hellénistique, Paris 1996.

*Brunilde S. RIDGWAY, Hellenistic Sculpture (3 vol.), Madison 2000-2002.

 
*CSIR = Corpus Signorum Imperii Romani - Corpus der Skulpturen der römischen Welt (1963-2020)

*Diana E.E. KLEINER, Roman Sculpture, London-New Haven 1992.

* Robert TURCAN, L'art romain dans l'histoire. Six siècles d'expression de la romanité, Paris 20022 [1996].

*Elise A. FRIEDLAND, Melanie GRUNOW SOBOCINSKI et Elaine K. GAZDA (éd.), The Oxford Handbook of Roman Sculpture, Oxford 2015.

*Francis HASKELL et Nicholas PENNY, Taste and the Antique : the Lure of Classical Sculpture 1500-1900, New Haven-London 1981 / traduction française : Pour l'amour de l'antique : la statuaire gréco-romaine et le goût européen1500-1900, Paris 1988.

Exam(s) in session

Any session

- In-person

oral exam

Continuous assessment


Additional information:

L'évaluation est fondée - pour moitié - sur la qualité de l'exposé présenté dans le cadre du séminaire et - moitié également - sur la pertinence des réponses données dans le cadre d'un examen oral (première et seconde session) portant sur l'ensemble de la matière concernée par cet enseignement.

Work placement(s)

No placements are planned during this course.

Organisational remarks and main changes to the course

The course will take place every week from Wednesday 7 February 2024, in line with the schedule which has been established (Wednesday 10am to 1pm / Petit Physique). A break is planned in the second half of the session.

Contacts

Meetings (upon appointment) at the History of Art and Archaeology of Greek and Roman Antiquity Department: Thursday (9am - noon) in the first term - Tuesdays (9am - noon) in the second term.


Lecturer

Thomas MORARD, professor
Department of Historical Sciences
Quai Roosevelt 1b (Building A4) at B-4000 Liège
Tél. 04.366.56.12
Email : thomas.morard@uliege.be
http://web.philo.ulg.ac.be/shaaragr/


Secretariat

Josiane DERULLIEUR
Tél. 04.366.53.83

Association of one or more MOOCs