Study Programmes 2015-2016
WARNING : 2014-2015 version of the course specifications
LROM0052-1  
Sociology of literature
Duration :
30h Th
Number of credits :
Master in Sociology3
Bachelier en langues et lettres anciennes, orientation classiques5
Bachelier en langues et lettres anciennes, orientation classiques5
Bachelier en information et communication5
Bachelier en information et communication5
Bachelier en langues et lettres modernes, orientation germaniques5
Bachelier en langues et lettres modernes, orientation germaniques5
Bachelier en histoire de l'art et archéologie, orientation générale5
Bachelier en histoire de l'art et archéologie, orientation générale5
Bachelier en histoire5
Bachelier en histoire5
Bachelier en langues et lettres modernes, orientation générale5
Bachelier en langues et lettres modernes, orientation générale5
Bachelier en histoire de l'art et archéologie, orientation musicologie5
Bachelier en histoire de l'art et archéologie, orientation musicologie5
Bachelier en langues et lettres anciennes, orientation orientales5
Bachelier en langues et lettres anciennes, orientation orientales5
Bachelier en philosophie5
Bachelier en philosophie5
Bachelier en langues et lettres françaises et romanes, orientation générale5
Bachelier en langues et lettres françaises et romanes, orientation générale5
Bachelier en traduction et interprétation5
Master in Modern Languages and Literatures : German, Dutch and English5
Master in Modern Languages and Literatures : General5
Lecturer :
Language(s) of instruction :
French language
Organisation and examination :
Teaching in the first semester, review in January
Units courses prerequisite and corequisite :
Prerequisite or corequisite units are presented within each program
Course contents :
  • Introduction to major currents in sociological criticism, from Lukacs to Bourdieu, based on this division: sociology of the author/writer, the work/the book, the reader/the public and sociology of the institution of literature.
  • Also, internal examination of a particular work, i.e. the Education sentimentale as viewed by Lukacs, Goldmann, Bourdieu, etc., or else external analysis of a literary question: a group, a tendency, a movement, etc.
Learning outcomes of the course :
  • To introduce students to the major currents in sociological criticism.
  • To read and or explicate in sociological terms of text or a literary phenomenon.
Prerequisite knowledge and skills :
Having an interest in literary criticism and the sociological approach.
Planned learning activities and teaching methods :
Mode of delivery (face-to-face ; distance-learning) :
See : http://cipl82.philo.ulg.ac.be/horaires
Recommended or required readings :
A syllabus will be distributed at the beginning of the class, accompanied by a selected bibliography.
Recommended readings:
J. Dubois, L'Institution de la littérature, Bruxelles, Labor, 1978; rééd. "Espace Nord", 2005,
P. Bourdieu, Les Règles de l'art, Paris, Seuil, 1992 ; rééd. Points.
Assessment methods and criteria :
During the Winter session. An oral examination will be based on the class and on the student paper (original research project, format to be determined).
Work placement(s) :
Organizational remarks :
Contacts :
Instructor Denis Saint-Amand, Chargé de recherches FNRS Tel. 04 366 56 44 Professor Jean-Pierre BERTRAND, professeur ordinaire Département de Langues et littératures romanes Place Cockerill, 3 à 4000 Liège Tel. 04 366 54 07 Secretary Vanessa Hamoir Tel. 04 366 56 50