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Programme des cours 2013-2014Dernière mise à jour : 19/04/2014
Version 2012-2013
MARK0781-2  Strategic Marketing

Durée :  30h Th
Nombre de crédits :  
Master en sciences de gestion, à finalité approfondie, 1re année5
Master en sciences de gestion, à finalité didactique, 1re année5
Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en Banking and Asset Management, 1re année5
Master en ingénieur de gestion, à finalité spécialisée en Performance Management and Control, 1re année5
Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en droit et gestion, 2e année5
Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en droit, 1re année5
Master en ingénieur de gestion, à finalité spécialisée en Financial Engineering, 1re année5
Master en sciences de gestion à finalité spécialisée en entrepreneuriat, 1re année5
Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en Financial Analysis and Audit, 1re année5
Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée, 1re année5
Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en management humain et organisation, 1re année5
Master en ingénieur de gestion, à finalité spécialisée, 1re année5
Master en ingénieur de gestion, à finalité spécialisée en intrapreneuriat, 1re année5
Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en management, 1re année5
Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en marketing and strategic intelligence, 1re année5
Master en ingénieur de gestion, à finalité spécialisée en Modélisation et technologie, 1re année5
Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en management des entreprises sociales, 1re année5
Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en intelligence stratégique et marketing, 1re année5
Master en ingénieur de gestion, à finalité spécialisée en Supply Chain Management, 1re année5
Master en ingénieur de gestion, à finalité spécialisée en Performance Management Systems, 1re année5
Master en sciences de gestion5
Nom du professeur :  Zelal Ates, Cécile Delcourt, Jean Tondeur
Coordinateur(s) :  Jean Tondeur
Langue(s) du cours :  
Langue anglaise
Organisation et évaluation :  
Enseignement au premier quadrimestre, examen en janvier
Contenus du cours :  
// Voir version anglaise
Acquis d'apprentissage (objectifs d'apprentissage) du cours :  
At the end of the seminar you will be able to:
- Understand and apply key strategic marketing concepts such as segmentation, targeting, and positioning.
- Analyse current marketing issues
- Become familiar with the most important manager's responsibility: decision-making
Ce cours contribue aux attendus d'apprentissage suivants :
 
ILO-2 : Acquérir les connaissances et la compréhension de l'une des disciplines de spécialisation Ou approfondir sa connaissance du domaine de spécialisation par l'effectuation d'un premier Master de niveau universitaire.
 
ILO-5 : Intégrer des informations, des outils, des connaissances et des données contextuelles recherchés de manière autonome pour concevoir et proposer, individuellement ou au sein d'une équipe, des solutions originales, créatives et viables à des problèmes de gestion complexes réels ou simulés, en tenant compte, le cas échéant, du contexte humain, social et juridique. 
 
ILO-6 : S'exprimer dans deux langues étrangères dont l'anglais:  C1 en anglais et B2 dans l'autre langue.
 
ILO-7 : travailler en équipe de manière professionnelle.
 
ILO-8 : développer son leadership.
 
ILO-9 : développer son sens critique (argumentation).
 
ILO-10 : développer une vision globale transversale. 
 
ILO-11 : être créatif dans la conception de solutions.
 
ILO-12 : communiquer oralement d'une manière professionnelle.
 
ILO-13 : communiquer par écrit d'une manière professionnelle.
 
Prérequis et corequis / Modules de cours optionnels recommandés :  
The students are required to participate actively during the group sessions. Accordingly, they need a good level in spoken and written English or French. Each student should have followed at least one course of Basics in Marketing covering the following concepts:




  • Customer Value, Satisfaction, and Loyalty
  • Analyzing Consumer Markets
  • Identifying Market Segments and Targets
  • Crafting the Brand Positioning
  • Dealing with Competition
In order to verify that the students have mastered the above concepts, there will be a quizz during the first session of the class (on 28/10 ) based on the following chapters of Kotler's book:








  • Chapter 3. Gathering Information and Scanning the Environment
  • Chapter 4. Conducting Marketing Research and Forecasting on Demand
  • Chapter 5. Creating Long-term Loyalty Relationships
  • Chapter 6. Consumer Markets
  • Chapter 7: Business Markets
  • Chapter 8. Identifying Market Segments and Targets
  • Chapter 10. Crafting the Brand Position
  • Chapter 11. Competitive Dynamics
Activités d'apprentissage prévues et méthodes d'enseignement :  
Before every session, you have to read, analyze, and solve the business case individually. To help you to prepare the business case, you should use personal readings (i.e., chapters of Kotler's et al. book) as they provide you with useful information for solving the case. It is required to apply the concepts and models from the book to the business case.         
In addition, each group will meet Simon at least once. He will challenge you about the cases and answer your questions. Preparation of cases is thus required to gain the maximum benefits of these 'pre-sessions'. A dedicated schedule will be uploaded on Lol@ in due time. Please respect the timing!        
At the beginning of the session: the lecturer will ask a set of basic (a) theoretical questions based on Kotler's et al. chapters you had to read for preparation AND (b) practical questions related to the case. You have to answer  those questions individually. After 15 minutes, the lecturer will collect all answers in order to evaluate their quality. As soon as you enter the room, be ready for this mini-quiz so that we do not waste precious time!        
During the session, each subgroup will receive       specific questions to answer. Each subgroup is required to share ideas, and to write down its answers on a sheet of paper. The lecturer will be available to answer the specific questions of each subgroup. Then, the lecturer will animate the session, which means that s/he will ask some subgroups to present their answers. The lecturer's role is to challenge the students' answers and facilitate learning. Please, be aware that the lecturer may question every student at any moment during the session. Therefore, a strong preliminary individual work is required. Only well-prepared students will have time to answer the questions during the session.        
At the end of the session, the lecturer will collect all answers in order to evaluate their quality.
Mode d'enseignement (présentiel ; enseignement à distance) :  
  • groups of more or less 48 students;
  • 8 subgroups of 6 students
Lectures recommandées ou obligatoires et notes de cours :  
The business cases will be available at the "Centrale des Cours" starting from 28/10/2013. The French and English editions of the book "Marketing Management" are available at the library of HEC-ULg. All other material will be available on Lol@.
Modalités d'évaluation et critères :  
The assessment is based on the following:


  • The quiz to assess your knowledge of marketing basic concepts;
  • Mini-quiz during the full sessions;
  • The quality and pertinence of the solutions presented by the subgroups;
  • Your active participation during the session;
  • A final oral group examination based on a case.
It is compulsory to participate to all sessions. If you are not present at a session, and/or don't hand out an individual preparation, you will get a 0/20 for these activities. We can only excuse your absence to the class for an imperious reason (such as sickness, death of a family member). In this case, we need an original and official proof such as a medical certificate. You must:


  • send an email to Simon Hazée (simon.hazee@ulg.ac.be) as soon as you know the situation
  • provide Simon Hazée (N2 - rue Saint-Gilles 35) with the original and official proof of your motive within 1 week.
* You will receive a namecard during the first session so that the lecturers can identify you. Please, bring this card along at each session
 
Stage(s) :  
Remarques organisationnelles :  
Contacts :  
Lecturers:


 
Coordinator and contact person:
 Simon Hazée (simon.hazee@ulg.ac.be)


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Administration de l'Enseignement et des Etudiants - Responsable de l'information : Monique Marcourt, Direction générale à l'Enseignement et à la Formation - Réalisation SEGI